Tips om te schitteren tijdens je eerste stage!

Aaah een nieuw schooljaar… dat betekent: een nieuw semester, nieuwe proffen, maar vooral ook een nieuwe stage. Zelf speel je de hoofdrol binnen je stage en ervaringen, ondanks het feit dat er altijd zaken anders zullen verlopen dan gepland. Hier enkele tips om het beste te halen uit je PR-stage.

1. Doe je huiswerk

Belangrijk om het beste uit je stage te halen, is dat je eerst en vooral de tijd neemt om de juiste stageplaats te kiezen. Stel jezelf de grote vragen: "Voor welk bedrijf wil ik later werken?" en "Welke bedrijfswaarden passen het best bij mij?". Het ultieme doel van een stage is dat je daar vast mag blijven werken of in ieder geval tonnen ervaring opdoet! Wees ook kritisch voor jezelf en denk na over wat jij je stagebedrijf te bieden hebt.

Extra tip: stel de juiste vragen tijdens je sollicitatiegesprek: over de bedrijfscultuur, dagtaken, lange termijn projecten, …. Wanneer je tussen meerdere stageplaatsen moet kiezen, komt deze informatie handig van pas. En je komt ook geïnteresseerd over… win-win!

2. (Ver)leg grenzen

Plannen is de boodschap! Vaak krijg je verschillende taken van meerdere personen, elk met hun eigen deadline. Als je niet oplet, kan je eindigen met veel meer werk op je bord dan je aankan. Maak daarom elke week een planning met al je to-do’s en durf op tijd zeggen wanneer je planning uit haar voegen barst. Zo ga je niet naar huis met acute nood aan een stressbal.

Tip: bespreek bij elke taak vooraf elkaars verwachtingen. Maak zelf een recap van de opdracht die je kreeg. Pols ook naar de verwachtingen van de andere: wanneer is de gewenste timing om op te leveren, hoe gedetailleerd en in welk format?

Dat gezegd zijnde, vereist elke PR-job wel eens laat werken of doorwerken tijdens het weekend. Je wil niet degene zijn die er niet bij is als de rest van het team extra uren klopt…

3. Speak up!

Een van de beste manieren om het meeste uit je stage te halen, is door jezelf te laten opmerken. Opgepast: er is een fijne lijn tussen leergierig en een betweter zijn! Zorg ervoor dat je die lijn niet overschrijdt. Toch zal je het meeste leren wanneer je veel vragen stelt en je als vrijwilliger opgeeft voor projecten.

4. Enkele do’s en don’ts

DO’S

• Plan vaste feedbackmomenten in met je stagebegeleider. Zo kunnen misverstanden uitgeklaard worden, kan je vragen stellen en kan je nog op tijd enkele dingen bijsturen!
  • Wees open en communicatief. Durf vragen, geef tips en stel je kritisch op. Zo kom je leergierig en geïnteresseerd over.
  • Stel doelen op voor je stage. Wat wil je zeker leren of welk project wil je verwezenlijken? Maak voor jezelf op voorhand uit waar je goed in bent en werk hierop voort. Zo onderscheid je jezelf van de rest op je stageplek!

DON’TS

• Verwacht niet meteen dat je enkel de spannende taken mag uitvoeren. Bij elke job hoort nu eenmaal ook een saaier takenpakket en dat moet helaas ook gebeuren!
  • Kleed je professioneel en in lijn met de bedrijfscultuur. Twijfel je? Pols voor een event eens even naar de dresscode bij je collega’s!
  • Behandel je stage niet als een studentenjob, maar als een echte baan. Netwerken is key in PR en een slechte aanbeveling kan nare gevolgen hebben bij het zoeken naar een eerste job.

Zag je onze eigen stagevacature al passeren? Solliciteer dan snel!

Meer informatie over een boeiende stage bij UPR business & consumer?
Contacteer [email protected].Of liever een stage in fashion, beauty en lifestyle? Neem dan contact op met [email protected]

Melissa Nortier

UPR business & consumer

Persberichten in je mailbox

Over UPR Agency - Connecting the dots for you

Sinds 2000 staat UPR Agency voor strategische en creatieve PR & communicatie voor lokale en internationale merken en organisaties die het verschil willen maken. Als hybride Benelux agentschap met kantoren in Brussel, Antwerpen en Amsterdam en meer dan 40 medewerkers bouwt en beheert UPR Agency de reputatie, awareness en thought leadership van merken. Dankzij de multidisciplinaire en cross-mediale expertise in zowel business, consumer als lifestyle communicatie is UPR Agency toonaangevend in het realiseren van unieke merkbeleving en -positionering met impactvolle verhalen.